Weak Hadeeth #19: Cow meat being diseased

Al-Baihaqi reported in his ‘Sunan’ and so did Al-Hakim in his ‘Mustadrak’ from Mulaikah Bint Amr al Jaafiya that she said: ‘The Prophet (Sallallahu Alaihi wa Sallam) said about the cow: “Its milk is a cure, its ghee is a treatment and its meat is a disease.” ‘
Al-Albani graded this Hadith as correct

All the routes for the hadeeth ” beef meat is disease” are weak and many have asserted it to be munkar . the defects are many and not one.

from Mulayka , from Ibn Mas`ood, from Ibn `Abbas, from Suhayb ar-roomi all weak

on the contrary we have saheeh ahadeeth

ضحى عن نسائه بالبقر

the messenger sacrificed cows on behalf of his wives .

and

وفي رواية أخرى ذكرها في إرواء الغليل قالت عائشة رضي الله عنها : « فَحَلَّ كل من كان لا هدي معه وحل نساؤه بعمرة
فلما كان يوم النحر أُتِيْتُ بلحم بقر كثير فَطُرِحَ في بيتي فقلت : ما هذا ؟ قالوا : ذبح رسول الله – صلى الله عليه وسلم – عن نسائه البقر. . »

under this hadeeth in irwa ul-ghaleel, sh albani himself says that the messenger would not or never come near anything that was diseased and he also praised the milk of cows as it appears in silsilah saheeha [ قال الألباني : وإسناده حسن . ولا شك أن النبي – صلى الله عليه وسلم – لن يتقرب إلى الله عز وجل بالداء أو ما ليس بطيب بل قد ورد الثناء على ألبانها كما في السلسلة الصحيحة برقم (518) « إن الله عز وجل لم ينزل داء إلا أنزل له شفاء إلا الهرم ، فعليكم بألبان البقر ، فإنها ترم من كل الشجر » ]

Shaykh Sulayman al-`Ulwan hafidhahullah said

” هذا الخبر جاء بأسانيد منكرة عند الطبراني في المعجم الكبير ، والحاكم في المستدرك . ورواه أبو داود في المراسيل من طريق زهير بن معاوية حدثتني امرأة من أهلي عن مليكة بنت عمرو عن النبي – صلى الله عليه وسلم – ، وهذا مرسل ضعيف .

ولم يثبت في النهي عن لحم البقر شيء … فالذي يجب القطع به أن هذا الأثر باطل ، وليس لتصحيحه وجه معتبر ، وقد أجاد ابن الجوزي في قوله : فكل حديث رأيته يخالف المعقول أو يناقض الأصول فاعلم أنه موضوع فلا تتكلف اعتباره ” انتهى.

As for why did shaykh albani authenticate it?

Answer : Doesn’t matter why for now. What does is , the ahadeeth are weak and those including sh albani who considered it saheeh explained the hadeeth to mean

1. specific breed of cows
2. disease only when eaten a lot (again there is a specification here based on the du`a of ibrahim a.s for the meat of makkah)

Sh Abu Abdur Rehman al Fawzi has written a whole treatise refuting this hadith

Link: http://www.sheikfawzi.net/ar/play.php?catsmktba=1460

 

Leave a reply