Weak Hadeeth #6: reciting specific supplications throughout the process of wudu

عن أنس قال دخلت على رسول الله صلى الله عليه وسلم وبين يديه إناء من ماء فقال لي يا أنس ادن مني أعلمك مقادير الوضوء قال فدنوت منه عليه الصلاة السلام فلما غسل يديه قال بسم الله والحمد لله ولا حول ولا قوة إلا بالله فلما استنجى قال اللهم حصن لي فرجي ويسر لي أمري فلما تمضمض واستنشق قال اللهم لقني حجتي ولا تحرمني رائحة الجنة فلما غسل وجهه قال اللهم بيض وجهي يوم تبيض الوجوه فلما أن غسل ذراعيه قال اللهم أعطني كتابي بيميني فلا أن مسح رأسه قال اللهم تغشنا برحمتك وجنبنا عذابك فلما أن غسل قدميه قال اللهم ثبت قدمي يوم تزول فيه الأقدام

It is reported on the authority of Anas (r.a) that he said : I entered upon the Messenger of Allah (s.a.w) and there was a utensil of water near him. He (s.a.w) said :

یا أنس ! ادن مني أعلمک مقدیر الوضوء

” Oh Anas come here for i will teach you the muqadireen (supplications) of Wudu”  So i came near him.

فلما غسل يديه قال بسم الله والحمد لله ولا حول ولا قوة إلا بالله

So when he washed his hands he said Bismillah wal-Hamdulillah wa Laahawla wala Quwatta Illa Billah .

then when he did istinja he said : اللهم حصن لي فرجي ويسر لي أمري

then when he rinsed his mouth and sniffed his nose he said : اللهم لقني حجتي ولا تحرمني رائحة الجنة

then when he washed his face he said :  اللهم بيض وجهي يوم تبيض الوجوه

then when he finished washing his hands up to his elbow he said : اللهم أعطني كتابي بيميني…..

then when he did masah of his head he said : اللهم تغشنا برحمتك وجنبنا عذابك..

then when he finished washing his feet he said : اللهم ثبت قدمي يوم تزول فيه الأقدام…

ثم قال النبي صلى الله عليه وسلم والذي بعثني بالحق يا أنس ما من عبد قالها عند وضوئه لم يقطر من خلل أصابعه قطرة إلا خلق الله منها ملكا يسبح الله بسبعين لسانا يكون ثواب ذلك التسبيح له إلى يوم القيامة

Then the prophet (s.a.w) said : ” Oh Anas, i swear by the one who sent me with Haq , Any slave (of allah) that recites these supplications during his ablution then no drop (of water) falls from his fingers but Allah creates an angel in it’s place who (constantly) indulges in  tasbeeh  (remembrance of allah)  in seventy different languages. And the slave (of allah) would get the reward for these remembrance (done by the angel) on the day of judgement ”

Status : Fabricated 

Tahkeeq : 

This narration has come from a variety of sources all of them sharing the common narrator : عباد بن صهيب who has been declared as a liar and munkar for his odd riwayah and fabrications 

 1) Ibn Hibban in his al-Majrooheen (2/154) under this narrator says that he narrates munkar narrations and 

يروي المناكير عن المشاهير التي إذا سمعها المبتدئ في هذه الصناعة شهد لها بالوضع .ا.هـ

2) Adh-Dhahabi mentioned about him in Al-Meezan al-`Itedaal (2/367) that Ibn Madeeni criticised him and Bukhaari, Nasa`ee and others said he was rejected 


قال ابن المديني : ذهب حديثه . وقال البخاري والنسائي وغيرهما : متروك .ا.هـ 

3) Imaam ibn al-Qayyim said in Zad al-Ma`ad (1/196) that these attributions to the prophet are lies and he did not mention any such additional supplications and neither did he instruct as such to his ummah 
ولم يحفظ عنه أنه كان يقول على وضوئه شيئا غير التسمية ، وكل حديث في أذكار الوضوء الذي يقال عليه فكذب مختلق لم يقل رسول الله صلى الله عليه وسلم شيئا منه ، ولا عَلّمه لأمته ولا ثبت عنه غير التسمية .ا.هـ.
He also said in المنار المنیف (page 122) that the supplications recited while performing wudu over the limbs have no basis and all such narrations are baatil
4) Hafidh ibn Hajar rahimahullah in Talkhees al-Habeer (1/100) said : 
قَالَ النَّوَوِيُّ فِي الرَّوْضَةِ : هَذَا الدُّعَاءُ لَا أَصْلَ لَهُ , وَلَمْ يَذْكُرْهُ الشَّافِعِيُّ وَالْجُمْهُورُ .
An-Nawawi said : these du`as are not proven (or have no origin) and neither did sha`fee or the majority of other Aimmah ever quote this (authentically)
and nawawi in Sharh al-Muhaddhib (1/489) said likewise : : لَمْ يَذْكُرْهُ الْمُتَقَدِّمُونَ
He said the same in al-Adhkar (page 57)
Ibn as-Salah said there is no saheeh narration on this (topic of reciting such and such supplication during wudu)
Ibn Hajar then shows the varied routes and summarizes its weakness :
قُلْتُ : رُوِيَ فِيهِ عَنْ عَلِيٍّ , مِنْ طُرُقٍ ضَعِيفَةٍ جِدًّا , أَوْرَدَهَا الْمُسْتَغْفِرِيُّ فِي الدَّعَوَاتِ , وَابْنُ عَسَاكِرَ فِي أَمَالِيهِ وَهُوَ مِنْ رِوَايَةِ أَحْمَدَ بْنِ مُصْعَبٍ الْمَرْوَزِيِّ , عَنْ حَبِيبِ بْنِ أَبِي حَبِيبٍ الشَّيْبَانِيِّ , عَنْ أَبِي إِسْحَاقَ السَّبِيعِيِّ , عَنْ عَلِيٍّ , وَفِي إسْنَادِهِ مَنْ لَا يُعْرَفُ , وَرَوَاهُ صَاحِبُ مُسْنَدِ الْفِرْدَوْسِ مِنْ طَرِيقِ أَبِي زُرْعَةَ الرَّازِيِّ , عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ دَاوُد , حَدَّثَنَا مَحْمُودُ بْنُ الْعَبَّاسِ , حَدَّثَنَا الْمُغِيثُ بْنُ بُدَيْلٍ , عَنْ خَارِجَةَ بْنِ مُصْعَبٍ , عَنْ يُونُسَ بْنِ عُبَيْدٍ , عَنْ الْحَسَنِ , عَنْ عَلِيٍّ نَحْوَهُ , وَرَوَاهُ ابْنُ حِبَّانَ فِي الضُّعَفَاءِ , مِنْ حَدِيثِ أَنَسٍ نَحْوَ هَذَا , وَفِيهِ عَبَّادُ بْنُ صُهَيْبٍ , وَهُوَ مَتْرُوكٌ , وَرَوَى الْمُسْتَغْفِرِيُّ مِنْ حَدِيثِ الْبَرَاءِ بْنِ عَازِبٍ , وَلَيْسَ بِطُولِهِ , وَإِسْنَادُهُ وَاهٍ .ا.هـ.

5) Imam ibn Jawzi rahimahullah says in al-`Ilaal (1/339) :

) : ( هذا حديث لا يصح عن رسول الله صلى الله عليه وسلم وقد اتهم ابو حاتم ابن حبان به عباد بن صهيب واتهم به الدارقطني احمد بن هاشم فأما عباد فقال ابن المديني ذهب حديثه وقال البخاري والنسائي متروك وقال ابن حبان يروي المناكير التي يشهد لها بالوضع واما احمد بن هاشم فيكفيه اتهام الدارقطني )

this hadeeth is not proven from the prophet (s.a.w) …..

The sunnah is to start the wudu by saying Bismillah and there are some adhkaar reported at the end i.e after completing the abluion. Please see the step by step method to do wudu + other sunan and some rulings related to it here : http://the-finalrevelation.blogspot.com/2012/07/wudhu-ablution.html

 

Leave a reply