Weak Hadeeth #17: The 10 verses of Baqarah via Ibn Masood

1 – قال عبد اللهِ بن مسعودٍ رضي الله عنه : من قرأَ عشرَ آياتٍ من سورةِ البقرةِ لم يدخلْ ذلكَ البيتَ شيطانٌ تلكَ الليلةَ حتى يُصبحَ ، أربعُ آياتٍ من أولها ، وآيةُ الكرسيّ ، وآيتينِ بعدها ، وثلاثُ آياتٍ من آخرها

It is Related by Imaam ad-Daarimee in his Sunan as #3382 and #3383 from ‘Abdullah bin Mas`ood-may Allah be pleased with him-and it has been ruled as being marf`oo [1] that he said:

“Whoever recites ten verses from Soorat-ul-Baqarah at night time the shaytaan will not enter the house that evening until the morning, (i.e ) the first four verses of Soorat-ul-Baqarah, Aayat-ul-Kursee and the two verses after it, in addition to the three last verses of Soorat-ul-Baqarah beginning with: {…To Allah belongs what is in the heavens…}

And in another narration:

“…shaytaan or anything he dislikes will not come near him nor his family that day, and it is not recited over a mentally ill person except that he will recover from his illness.”

[Ref: At-Tabaraanee related it in his Kabeer as #8673, and al-Haythamee said in his Majma’ (#17014 or 10/121): “The men of this narration are the narrators of the Saheeh except that ash-Sha’bee did not hear directly from Ibn Mas’oud.” [1]: Al-Khateeb (rahimahullah) said: “It is what has been narrated by a companion directly from the Messenger (may the peace & blessings of Allah be upon him)”. Al-Baa’eeth-ul-Hatheeth Page 54. Ibn Hajar in نتائج الأفكار 3/274 said this is Mawqoof , but pointed towards the disconnection in الفتوحات الربانية 3/284, This is also narrated in Shu`b al Emaan 2314  ]

this is what khateeb said under the heading of Al-Marfoo’ :هو ما أضيف إلى النبي صلى الله عليه وسلم قولاً أو فعلاً عنه، وسواء كان متصلاً أو منقطعاً أو مرسلاً، ونفي الخطيب أن يكون مرسلاً، فقال: هو ما أخبر فيه الصحابي عن رسول الله صلى الله عليه وسلم.

The status of ash-Sha`bee

This is what scholars have to say :

قال ابن عيينة: علماء الناس ثلاثة، ابن عباس في زمانه والشعبي في زمانه والثوري في زمانه
.
قال العجلي: مرسل الشعبي صحيح لا يكاد يرسل إلا صحيحًا.

قال أبو مجلز: ما رأيت أحدًا أفقه من الشعبي لا سعيد بن المسيب ولا طاوس ولا عطاء ولا الحسن ولا ابن سيرين فقد رأيت كلهم.
قال أبو نعيم: ومنهم الفقيه القوي سالك السمت المرضى بالعلم الواضح المضي والحال الزاكي الوضي أبو عمرو عامر بن شراحيل الشعبي، كان بالأوامر مكتفيا وعن الزواجر منتهيا، تاركا لتكلف الأثقال معتنقا لتحمل الواجب من الأفعال.

قال الذهبي: كان إمامًا حافظا فقيها متفننا ثبتا متقنا.
قال ابن حجر: ثقة مشهود فقيه فاضل.

[Source : http://ar.islamway.net/article/536 ]

About the Mursal of Ash-Sha`bee :

1) وقال الحسن بن شجاع البلخي سمعت علي بن المديني يقول : (( مرسل الشعبي وسعيد بن المسيب أحب إلىّ من داود بن الحصين عن عكرمة ، عن ابن عباس )) .
2) وقال الآجري لأبي داود كما في سؤالاته (1/219) : مراسيل الشعبي أحب إليك أو مراسيل إبراهيم ؟ قال : مراسيل الشعبي .
3) ،قال العجلي مرسل الشعبي صحيح، لايكاد يرسل إلا عن ثقة.

4)  عبد الرحمن السديس said : هذا الحديث من الأحاديث التي يختلف فيها نظر الناقد فالشعبي ملحق بكبار التابعين من حيث جلالة قدره وسعة علمه وكثرة روايته عن الصحابة. وقد قال الإمام العجلي ـ ثقاته 244ـ ومرسل الشعبي صحيح لا يكاد يرسل إلا صحيحا صحيحا. وقال الذهبي ـ الموقظة 40ـ … نعم إن صح الإسناد إلى تابعي متوسط الطبقة كمراسيل .. والشعبي فهو مرسل جيد لا بأس به

Despite the usool favoured by many `Ulema (especially Fuqaha),  the riwayah in terms of its attribution to Ibn Mas`ood is closer to weakness due to the Inqitaa fis-sama`a (disconnection between Imam as-sha`bee and Ibn Mas`ood radhiallahu `anhu).

So in the case of the narration being weak, yet parts of the matan are saheeh  (except the specification of which verse in the beginning and which in the ending)

The first narration or part that says :”Whoever recites ten verses from Soorat-ul-Baqarah at night time the shaytaan will not enter the house that evening until the morning” is saheeh as affirmed via other narrations which speak of the virtue of ayatul Kursi and reciting verses from al Baqarah before sleep or in a house to battle shaytaan. These virtues of Surah Baqarah are well  known .

The second part “and it is not recited over a mentally ill person except that he will recover from his illness.”

This is the only statement that can be disputed but as I showed above some scholars grade this to be saheeh via Mursal of Sha`be and considering the status of ash-Sha`be we don’t have to speak further on it.  Secondly if this is weak no problem, the former part of the hadeeth remains saheeh.

Here are fataawa that explain this including the virtues of these verses from baqarah in detail :

1) http://fatwa.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=127674

2) Bin Baaz (r.h) : http://www.binbaz.org.sa/mat/11543

To know the saheeh and weak virtues of different suwar please see : http://the-finalrevelation.blogspot.com/2012/08/weak-and-sahih-virtues-of-surahs.html

 

Leave a reply